Hoe zorgt het geven van een spaarvarken aan een kind op 4-jarige leeftijd ervoor dat het in de toekomst een meer geavanceerde en waarschijnlijke klant voor vermogensbeheer wordt?
De geesten achter een fintech-startup waren gericht op het stimuleren van de natie slechte statistieken over financiële geletterdheid zeggen dat het gaat om het nemen van dat “als ik toen wist wat ik nu weet” gevoel dat veel Amerikaanse ouders hebben over hun eigen financiën en dat achteraf doorgeven aan de volgende generatie.
Op vrijdag, Fintech-bedrijf Bento Engine uit Westport, Connecticut kondigde de aanstaande lancering aan van zijn nieuwe Children & Wealth-programma. Het aanbod bestaat uit educatief, klantklaar en op leeftijd gebaseerd financieel advies om adviseurs te helpen op een meer persoonlijk niveau contact te maken met hun boekhouding.
Ontwikkeld met de steun van experts zoals Susan Dotydirecteur van de Universiteit van Texas bij Tyler Center for Economic Education and Financial Literacy, en Mac Gardner, een CFP en CEO van financieel geletterdheidsplatform FinLit Techis het programma ontworpen om ouders te helpen hun kinderen kennis te laten maken met de concepten geld en rijkdom tijdens cruciale stadia van hun ontwikkeling.
En om dit te doen, maakt Bento gebruik van de software voor klantrelatiebeheer waar adviseurs al dagelijks mee werken. Door middel van waarschuwingen en educatieve begeleiding kunnen adviseurs zichzelf positioneren als experts die hun klanten kunnen helpen bij het bevorderen van financiële geletterdheid in hun huishoudens.
Philipp Hecker, CEO van Bento Engine, vertelde Financiële planning dat de tijd om aan dit probleem te werken gisteren was. Hij gelooft dat de grootste vermogensoverdracht in de geschiedenis al in volle gang is, maar veel kinderen die klaar zijn om in de toekomst topverdieners te worden, blijven onverschillig tegenover de financiële adviseurs van hun ouders.
Bento’s nieuwe programma wil een dieper vertrouwen creëren tussen ouders en planners – het soort vertrouwen dat samen met het vermogen van een ouder zal doorsijpelen.
“Ouders willen het juiste doen. Ze weten dat deze dingen ertoe doen. Ze weten dat ze vroeg moeten beginnen. Maar vaak weten ze niet precies wanneer en hoe ze dat precies moeten doen,” zei Hecker. “En adviseurs willen contact maken met de volgende generatie van de familie van de klant. In ieder geval de slimme en strategische. Maar ook zij weten vaak niet goed wanneer en hoe ze dat moeten doen. Dus we helpen door te wijzen wanneer mensen contact moeten opnemen over welk onderwerp en op welke manier.”
Volgens FINRA is de achteruitgang van de financiële geletterdheid van het land gestaag en onthutsend. In 2009 vertoonde 42% van de volwassenen een hoge mate van financiële kennis, gemeten aan de hand van een veelgebruikte vijfvragen financiële geletterdheidsquiz beschikbaar op de FINRA-website.
De quiz test kennis over rentetarieven; inflatie; de relatie tussen rentetarieven en obligatiekoersen; het verschil in aflossingen tussen een hypotheek met een looptijd van 15 jaar en een hypotheek met een looptijd van 30 jaar; en als het kopen van de aandelen van een enkel bedrijf een veiliger rendement oplevert dan een aandelenfonds.
Het aantal Amerikanen dat via de test een hoge financiële kennis vertoonde, daalde tot 34% in 2018, en FINRA-functionarissen zeiden dat de huidige gegevens die nog worden verzameld, suggereren dat het aantal vandaag lager is.
En er zijn aanwijzingen dat er behoefte is aan toegankelijk, op de leeftijd afgestemd financieel advies. Volgens een OnePoll-enquête uit 2021 onder 2.000 Amerikaanse ouders van kinderen tussen 8 en 14 jaar wenste 83% dat ze meer leerden over financiën toen ze opgroeiden.
Uit de peiling blijkt ook dat bijna driekwart van de tieners geen vertrouwen heeft in hun persoonlijke financiële kennis, terwijl een derde van de tieners het verschil niet weet tussen een debetkaart en een creditcard. Bovendien zoekt 80% van de ouders actief naar aanvullende middelen om hun kinderen te betrekken bij financiële kwesties.
Doty, een fellow van de University of Texas System Academy of Distinguished Teachers, zei dat hoewel er op dit moment veel belangstelling is voor financiële geletterdheid, de enorme hoeveelheid informatie die er is te veel kan zijn voor ouders en grootouders die de problemen willen aanpakken. probleem kop op.
Ze voegde eraan toe dat er ook behoefte is om jonge mensen te ontmoeten, die meer geïnteresseerd zijn in financiën dan voorgaande generaties, waar ze zijn.
“En wanneer (ouders) zelf beginnen te zoeken, raken ze overweldigd. Hoeveel is te veel informatie? Waar zijn mijn kinderen klaar voor?” zei Doty. “En ik denk dat we (met Bento) onderwijsstandaarden hebben gehanteerd die in het hele land in de wereld gangbaar zijn, in termen van bereidheid om te leren en interesse in een onderwerp, en ondersteuning van wat er mogelijk gebeurt op hun scholen of met hun vrienden die deel uitmaken van hun sociale groep en we hebben gezinnen de katalysator gegeven om gesprekken te voeren.
“Maar wat belangrijker is, is dat het de interesse zal wekken. En het gesprek op gang zal brengen. En begin met het opzetten van regelmatige mijlpalen en iets anders doen.”
Ze voegt eraan toe dat ze vaak met mensen praat over wat “te vroeg” is om je kind over geld te leren. Maar vroege lessen over het maken van slimme keuzes kunnen later een basis worden voor complexere lessen.
“Ze leren dat je dit of dat kunt hebben,” zei ze. “En dat wordt een raamwerk voor al het andere dat ze gaan leren.”
Bento’s nieuwe tool heeft financieel advies dat specifiek is gericht op de leeftijd van 4 tot 18 jaar. Op 4-jarige leeftijd leren kinderen sparen met een muntspel en een duidelijke spaarpot die hen de voldoening geeft hun inkomsten te zien groeien. Op 6-jarige leeftijd komen er twee extra banken bij: een voor uitgeven en een voor geven, als aanvulling op de lessen die ze de afgelopen twee jaar hebben geleerd over sparen.
Zaken als toelage, je eerste baan krijgen en je voorbereiden op het afmaken van school maken allemaal deel uit van het educatieve traject waar Bento adviseurs een belangrijk onderdeel van wil laten zijn.
“Het zijn eenvoudige, eenvoudige maar krachtige dingen,” zei Hecker. “En die eenvoudige, beproefde, bewezen tools en activiteiten zijn waar we zeker van willen zijn dat mensen er gebruik van maken.”
Hecker zei dat het nieuwe programma dient als aanvulling op Bento’s bestaande mijlpaalgerelateerde financiële begeleidingsaanbod, genaamd “Life in Numbers” en “Life Events”. Deze tools, ook geïntegreerd in het CRM van een adviseur, zijn bedoeld om tijdige en bruikbare informatie te leveren op basis van levensmijlpalen en leeftijdsmarkeringen.
Voorbeelden van deze mijlpalen zijn inhaalpensioenbijdragen op 50-jarige leeftijd en socialezekerheidsuitkeringen op 62-jarige leeftijd.
Maar Hecker zei dat het niet altijd gemakkelijk is om een adviseur te krijgen die reageert op waarschuwingen. Niet vanwege een onwil om te doen, maar omdat de moderne financieel adviseur al wordt overspoeld door een steeds groter wordende lijst met verantwoordelijkheden. Hij zei dat Bento verder wil gaan dan waarschuwingen door ervoor te zorgen dat elke update die naar een adviseur wordt gepusht, het werk al voor hen heeft gedaan.
Wanneer het kind van een klant bijvoorbeeld 14 wordt en oud genoeg is om te werken, wordt de waarschuwing die een adviseur aan die belangrijke mijlpaal herinnert, geleverd met gesprekspunten om vermogensbeheerders te helpen dat gesprek aan te gaan. En als dat kind geïnteresseerd is in het krijgen van zijn eerste baan, wordt alle benodigde werkvergunningdocumentatie meegestuurd met de update.
“Er is een behoefte en kans om beter advies te geven dan alleen investeren aan meer Amerikaanse gezinnen”, zei Hecker. “We zijn verheugd om dat te doen via menselijke adviseurs, omdat we geloven dat zelfs vandaag en in de toekomst advies nog steeds moet worden gegeven door warmbloedige mensen aan warmbloedige mensen. Maar ondersteund door slimme en krachtige technologie.”