AI-technologie heeft de toekomst van veel industrieën radicaal veranderd en verandert de manier waarop bedrijven zaken doen voor altijd. De meeste discussies over de voordelen van AI zijn gericht op het helpen van traditionele bedrijven om hun bedrijfsresultaten te verbeteren. In onze kapitalistische economie is dit niet verwonderlijk.
AI biedt echter ook veel voordelen voor non-profitorganisaties. Dr. Lobna Karoui van de Forbes Nonprofit Council schreef een artikel over de vele uitstekende voordelen van AI. Ze haalt een opiniepeiling aan waarin dat staat 89% van de non-profitleiders geloven dat AI-technologie een enorm verschil kan maken in hun vakgebied. Karoui beweert verder dat AI non-profitleiders kan helpen de efficiëntie te verbeteren en hun bereik te vergroten. Een van de grootste voordelen heeft betrekking op fondsenwerving.
Fondsenwerving voor humanitaire doeleinden is uitdagender dan de gemiddelde persoon denkt. In veel gevallen zal een non-profitorganisatie een aanzienlijk deel van het geld dat ze van een donor ontvangen besteden om een nieuwe donor te vinden. Erger nog, het behouden van donateurs is een grotere uitdaging dan het vinden van nieuwe. Non-profitorganisaties besteden voortdurend tijd en middelen aan het zoeken naar nieuwe inkomstenstromen in plaats van de zaak na te jagen waarvoor ze zijn opgericht.
De meeste non-profitorganisaties krijgen nieuwe donateurs om hen te steunen door tijd te investeren in het beantwoorden van vragen over hun doel en hen te overtuigen om hen geld te geven. De enorme tijd die dit kost, in combinatie met de constante behoefte aan meer geld, weerhoudt hen ervan tijd te besteden aan het in contact komen met hun vorige en bestaande donateurs om goede relaties op te bouwen.
Sommige non-profitorganisaties zijn begonnen met het gebruik van kunstmatige intelligentie om hun fondsenwerving te ondersteunen, en dit werpt resultaten op. Met AI kunnen nu eenvoudige en repetitieve taken worden geautomatiseerd, waardoor de bedrijfskosten worden verlaagd en de efficiëntie wordt verhoogd. Er zijn ook softwarebedrijven zoals Zwaartekracht die hun diensten wijden aan het bieden van AI-ondersteuning aan non-profitorganisaties, zodat ze hun relaties met donoren kunnen verbeteren. Hier zijn enkele hulpmiddelen voor kunstmatige intelligentie die fondsenwervers kunnen helpen effectiever te zijn:
- Software die potentiële donateurs kan identificeren uit interne datasets.
- Algoritmen die de gegevens van donateurs kunnen analyseren en suggesties kunnen doen voor het aanpassen van de oproepen die naar hen worden doorgestuurd.
- Tools die potentiële donateurs van sociale netwerken of andere openbare ruimtes kunnen profileren.
- Online chatbots die veelgestelde vragen over de non-profit kunnen beantwoorden en fungeren als interface tussen het publiek en de organisatie.
Er zijn manieren waarop het management van non-profitorganisaties hun fondsenwervingspraktijken kan verbeteren en tijd kan besparen, en enkele daarvan zijn:
Meer aandacht voor donorbehoudpercentages
Donateurs maken of breken een fondsenwervende organisatie, dus ze moeten prioriteit krijgen. Veel bedrijven gebruiken Customer Relationship Management-software om hun relaties met klanten en klanten te beheren, en non-profitorganisaties zouden hetzelfde moeten doen met hun donateurs. Er zijn veel voordelen verbonden aan het gebruik van CRM-software, en effectief gebruik ervan zal de relaties met donateurs verbeteren, waardoor de inkomsten toenemen.
Plan regelmatige vergaderingen met donoren
Zorg voor een geautomatiseerde agenda die u kan herinneren aan aankomende evenementen en gebruik deze om vergaderingen te plannen met donateurs en andere essentiële partijen voor de non-profitorganisatie. Behandel uw donateurs niet als geldautomaten. Houd regelmatig vergaderingen met hen om te bespreken wat u wilt bereiken, en updates over de doelen waaraan ze eerder hebben gedoneerd. Vergeet niet om deze behandeling niet alleen te reserveren voor grote donoren. Praat met donoren op elk niveau en u zult waarschijnlijk uw retentiepercentage verhogen.
Wees ethisch met AI-gebruik
Kunstmatige intelligentie is krachtig als het correct wordt gebruikt. Het is echter geen perfecte vervanging voor een echt mens. Tijdens het gebruik van een chatbot is het het beste om mensen te laten weten dat het systeem geautomatiseerd is, dus als ze geen bevredigend antwoord krijgen, zullen ze begrijpen waarom. Misbruik deze ook niet bij het verzamelen van gegevens van mensen met AI. Zorg ervoor dat alle AI-fondsenwervingspraktijken ethisch worden uitgevoerd.
Eindnoot
AI is een nuttig hulpmiddel voor bedrijven en kan, indien correct gebruikt, de operationele efficiëntie en omzet helpen verhogen. Non-profitorganisaties kunnen het ook in hun systemen integreren om hun fondsenwervingsinspanningen en het behoud van donateurs te verbeteren.